ARTIKELEN

Tactieken gebruikt door de heersende stroming Media om te manipuleren

“O jullie die geloven, wanneer een niet rechtschapen persoon jullie nieuws brengt, onderzoek het dan nauwgezet opdat jullie een volk niet onwetend onrecht aan zullen doen, om later spijt te hebben van wat jullie deden.” [49:6]

49_6

De heersende stroming media is aan het vergrijzen en bezwijken onder het gewicht van zijn eigen overmoed en arrogantie. Sommige bedrijven hebben een achterliggende doel van misleiding van het publiek over belangrijke kwesties. Als voorbeeld; In Amerika heeft nieuwszender CNN de woorden van Iraanse president Hassan Rouhani zijn interview verkeerd vertaald, met hoogstwaarschijnlijk de achterliggende gedachte om zijn uitingen pro-West en pro-Israël te laten lijken. Of dat er werd gezegd dat federale werknemers niet te veel betaald krijgen. Terwijl de waarheid bewijst dat de federale overheid een advertentie plaatste voor gezocht personeel, die tussen $53.500 (€41.795) en $102.900 (€80.385) per jaar zullen verdienen.

De media is de machtigste entiteit op aarde. Zij hebben de macht om de onschuldigen schuldig te maken en om de schuldige onschuldig te maken, en dat is macht. Omdat ze de geest van de massa controleren.” – Malcolm X

Het publiek is grotendeels onbewust over deze realiteit en verslaafd aan de mainstream media tv, krant en radio. In Nederland zal er vast wel een paar keer gelogen zijn. De kans is in ieder geval groot aangezien dit wel vaker voorkomt in Amerika. De Amerikaanse regering heeft een verborgen agenda. Wel eens gehoord van de PNAC? Een elite groep die de loop van de geschiedenis willen veranderen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alles in het nieuws gelogen is, maar ook zeker is het niet 100% waarheid. Hieronder een paar tactieken die worden gebruikt:

Weglaten van informatie. (Wat is er niet te zien op het avond nieuws? Dat is een belangrijke vraag voor de mensen die zich niet makkelijk de les laten lezen. Als er bepaalde informatie zou worden uitgezonden dan zouden er binnen korte tijd revoluties plaatsvinden. De gemiddelde uitzending bestaat uit 48 minuten aan nieuws en daarin kan natuurlijk niet makkelijk een bepaald onderwerp uitgebreid uitgelegd en verduidelijkt worden. Aangezien er veel meer nieuws is.)

Controle over het debat (nieuwsprogramma’s zijn bedrijven net als elk ander bedrijf, en hebben een “ga-naar lijstje” bij de hand liggen. De media is beladen met geprepareerde experts, zogenaamde opinieleiders en commentatoren, en elk heeft een bepaalde reputatie, elk resoneert met een specifieke doelgroep en een voorspelbare rol in een gesprek waarin zij zich in mengen.)

Het selecteren van de juiste presentatoren en medewerkers (Onze levens zijn automatisch gekoppeld aan geld aangezien dat een overlevingsmiddel is in ons dagelijkse leven. Presentators willen graag hun baan behouden, en worden opgedragen om een taak uit te voeren. Ze worden niet gebruikt om moreel gedreven journalistiek na te streven in het belang van de samenleving.)

Synchroniseren van het nieuws dat binnenkomt (Dit is een gevolg van een zakelijke beslissing. Het is een belangrijk onderdeel voor de propagenda strategie om de conformiteit tussen mensen van verschillende achtergronden en interesses te bereiken. De overheid staat ook bekend om te selecteren welk nieuws scripts moeten worden verspreid onder het publiek en welke niet.)

De verkeerde vragen stellen (De mainstream media kiest er vooral voor om triviale, onzinnige, onwetende vragen over irrelevante en overbodige zaken te stellen. Mensen zijn van nature geneigd om de waarheid te resoneren met een gezond verstand en daar spelen zij op in.)

Ineens liegen (Als al het andere faalt, gewoon liegen…in dit internet tijdperk zijn mensen behoorlijk enthousiast over het weergegeven van feiten en het verzamelen van statistieken. Er zijn genoeg beschikbare gegevens om bijwerkingen te bewijzen die zich hebben voorgedaan in de media. Bijvoorbeeld het recente bericht dat Zweden bewust heeft gelogen over een plek op een foto waarop mogelijk een Russische onderzeeër is te zien. Het leger van het land deed dat om andere landen niet wijzer te maken.)

De “Eye Candy” en “Mind Melting” strategie (het gaat hier om overstimulatie zodat de hersenen niet methodisch kunnen functioneren, en op die manier een probleem niet, of moeilijk kan verwerken.) Visuele beelden die aantrekkelijk en vermakelijk zijn, maar intellectueel niet veeleisend.

Conclusie:

Nieuws is een commodity, net als al het andere, hoewel velen nog steeds geloven dat de punt van het nieuws is om te informeren. Het is belangrijk om de harde waarheid te aanvaarden dat het doel van het nieuws eigenlijk gewoon is om iets te verkopen. Of het nu een product is of een idee, een kandidaat, een imago, een oorlog, of wat dan ook. Hiervoor wordt de mainstream media gebruikt met behulp van een zak vol trucjes om waarnemingen van mensen te vormen. Voor degenen die nog niet weten wat het woord ‘propagenda‘ betekent: ‘Vaak misleidende informatie die gebruikt wordt om aanhangers / steun te winnen. Vaak gebruikt om ideële en politieke doelen te verwezenlijken‘ [1].

1encyclo

One thought on “Tactieken gebruikt door de heersende stroming Media om te manipuleren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s