ARTIKELEN

De Druk om er “Goed” uit te zien

 

Dit artikel gaat over de dagelijkse strijd waarmee vrouwen geconfronteerd worden, de strijd om te voldoen aan de verwachtingen van een over-geseksualiseerde samenleving. Van kleding tot houding, alles is veroordeeld voor sociale aanvaardbaarheid; wanneer het flirterig is, is het aantrekkelijk.

Helaas onderwerpen veel vrouwen zich aan deze druk. Vaak is de druk onopgemerkt en wordt het aangezien door de vrouw als ‘vrijheid’ en het natuurlijke recht om er ‘goed’ uit te zien en zich ‘aantrekkelijk’ te voelen. Helaas zorgt dit ervoor dat de vrouwen meer uitgeven dan ze kunnen, in een poging om de juiste look te krijgen en in de hoop om een knikje van goedkeuring te winnen van een samenleving die hun vrouwelijkheid objectiveert.

Met dat gezegd te hebben, de druk die wordt gebouwd op vrouwen die niet in staat zijn om te voldoen aan deze verwachtingen is brutaal benauwend. Sommige vrouwen/meisjes hebben wel eens zelfmoord neigingen omdat zij zich lelijk vinden, en niet geaccepteerd worden door de samenleving. Hiermee leren wij dat wij mensen moeten accepteren zoals ze zijn. Het is triest om te zien dat sommige van ons, andere mensen niet kunnen accepteren zoals ze zijn. Dat maakt hun duidelijk een definitie van een stereotype.

Deze stereotype wordt meedogenloos versterkt via advertenties en de entertainment-industrie, die een enorme invloed op onze geest uitoefenen. Billboards staren neer op de stad en vertellen ons hoe ‘dun zijn’ de ‘mode’ is, en de TV reclames die ons proberen te overtuigen dat het niet hebben van de nieuwste mobiele telefoon, of de perfecte huid, ons waardeloos maakt. Het vertelt ons dat degene die niet meedoen met de ‘mode’ dat diegene een sociaal incorrect onvermogen hebben.

De beelden, stereotypes, en waarden die door de entertainment, cosmetische reclamebranches worden laten zien zijn werkelijk waardeloos. Zij oefenen druk uit op vrouwen die hun kleding, uiterlijk en gedrag zullen beïnvloeden. En worden anders veroordeeld voor het ‘sociaal niet meedoen’ met de rest. Dat word ‘sociaal marginalisering’ genoemd. De druk creëert de vernietiging van de natuurlijk diversiteit van de mens.

Allah (de Schenker van Eer) heeft ons in verschillende vormen, maten, kleuren en persoonlijkheden geschapen. Deze diversiteit wordt beïnvloed door de entertainment industrie. Vrouwen verminken hun eigen lichaam om zich meer geaccepteerd te voelen. Het ondergaan van Botox, neus-banen, liposuctie, plastische chirurgie behandelingen is aan het stijgen. En uiteindelijk is het geld wat de bedrijven ermee willen bereiken. Deze industrie is heel sluw en schadelijk voor ons, fysiek en mentaal.

Dat geeft de Islamitische sluier een steeds hogere waarde in de samenleving. Kortom, pas op voor de gecommercialiseerde, over-geseksualiseerde samenleving. De sluier bevrijdt de vrouw van de druk van de samenleving, betreft oppervlakkige normen. En bovendien een middel om de wellustige blik van de ‘toeschouwers’ af te wenden. De sluier zorgt voor een spiritueel en intellectueel pad, en dat bepaalt de sociale interactie en wendt de attentie af van de lichamelijkheid van de individueel. Vergeet niet dat het verkeerd is om mensen te oordelen na het zien van hun uiterlijke verschijning.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s