96. Al-Alaq (Het Geronnen Bloed)

1. Lees in de naam van jouw Heer Die schept –
Iqra/ bi-ismi rabbika allathee khalaqa

2. Die de mens uit geronnen bloed (een klonter) schiep.
Khalaqa al-insana min AAalaqin

3. Verkondig, want uw Heer is de meest Eerbiedwaardige
Iqra/ warabbuka al-akramu

4. Die (de mens) door middel van de pen onderwees
Allathee AAallama bialqalami

5. De mens onderwees wat hij niet wist.
AAallama al-insana ma lam yaAAlam

6. Nee, de mens  is zeker onmatig,
Kalla inna al-insana layatgha

7. Omdat hij zich onafhankelijk denkt.
An raahu istaghna

8. Voorwaar uw terugkeer is tot uw Heer.
Inna ila rabbika alrrujAAa

9. Heb jij degene gezien die verbiedt
Araayta allathee yanha

10. Dat een dienaar bidt?
AAabdan itha salla

11. Zeg mij, als hij de leiding volgt,
Araayta in kana AAala alhuda

12. Of opdraagt tot plichtsgetrouwheid?
Aw amara bialttaqwa

13. Zie jij of hij ontkent en zich afkeert
Araayta in kaththaba watawalla

14. Weet hij niet dat Allah alles ziet?
Alam yaAAlam bi-anna Allaha yara

15. Nee, als hij hier niet mee ophoudt, zullen Wij hem bij de voorlok grijpen –
Kalla la-in lam yantahi lanasfaAAan bialnnasiyati

16. Een leugenachtige, zondige voorlok!
Nasiyatin kathibatin khati-atin

17. Laat hij dan zijn raadgevers bij elkaar roepen.
FalyadAAu nadiyahu

18. Wij zullen ook Onze wachters bijeen brengen.
SanadAAu alzzabaniyata

19. Nee! Gehoorzaam hem niet, maar werp jezelf ter aarde, en kom dichtbij (Allah).
Kalla la tutiAAhu waosjud waiqtarib  

atien-vorigesurahhoofdstuk-svAllahalqadr-volgendesurahhoofdstuk-svAllah


De eerste vijf verzen van dit hoofdstuk zijn, zoals algemeen wordt erkend, de eerste openbaring, die de Heilige Profeet (s.a.w.) ontving. In de rangschikking der hoofdstukken echter heeft het deze plaats gekregen, omdat de daaraan voorafgaande hoofdstukken te sterkste de nadruk leggen op de volmaaktheid en grootheid, waartoe de Heilige Profeet (s.a.w.) zou komen, zowel als op de volmaaktheid en grootheid, waartoe hij zijn volgelingen zou verheffen – een doel, dat door menselijke inspanning niet bereikt zou kunnen worden; en daarom zeggen de eerste woorden van dit hoofdstuk hem om de bijstand van het Goddelijk Wezen te zoeken. Het hoofdstuk is De Klonter genoemd, door de in het tweede vers gemaakte vermelding, dat Allah de mens uit een klonter bloed geschapen heeft, hetgeen hierop zinspeelt, dat, gelijk de schone menselijke vorm geleidelijk van zulk een nederige oorsprong ontwikkeld is, ook de Heilige Profeet (s.a.w.) uit de nederige omstandigheden, waarin hij geplaatst was, tot de grootste hoogheid zou worden verheven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s